My Birth

1932

At the encouragement of her husband Diego, Frida embarked upon a project to document the major events of her life in a series of paintings. In this painting, her first in the series, she depicts, as she put it, "...how I imagined I was born." In her diary, Frida comments that in this painting she "gave birth to herself". A frighteningly large head emerges from the mother's womb…. unmistakably the head of Frida. The half-born baby drooping into a puddle of blood may refer to the child that Frida had just lost in a miscarriage. The head of the mother is covered by a sheet... a reference to the recent death of her own mother. In place of the dead mother's hidden face, Frida painted the face of the weeping "Virgin of Sorrows" in a picture above the bed. Pierced by daggers and in tears, the Virgin looks on but cannot save the situation.

Although this painting was painted in the style of an "ex-voto retablo", Frida didn't inscribed the unfurled scroll at the bottom. Perhaps she felt there were no words that could describe the sadness she felt over the death of her mother or the childhood memories she must have recalled as she painted this "life & death" drama.

This painting may have also been influenced by a 16th Century sculpture of the Aztec Goddess Tlazolteotl giving birth to an adult male warrior.

This painting is part of a collection of Kahlo works owned by the pop star "Madonna". In a 1990 Vanity Fair interview, Madonna said that she uses this painting as the litmus test to determine who her friends are. "If somebody doesn't like this painting", Madonna said, "then I know they can't be my friend". In a more recent Vogue interview she described the painting as: "She's a bit shocking, that one". Madonna's husband, Guy Ritchie, is said to be "creeped out" by it.

 

 

 

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Oil on metal
12" x 13 ¾"
Private Collection
of "Madonna"

Óleo sobre metal
30,5 x 35 cm.
Colección privada
de la "Madonna"

 

Aztec Goddess Tlazolteotl
Diosa Azteca Tlazolteotl

 

Mi nacimiento

1932

Diego Rivera animó a su esposa a iniciar un proyecto para documentar los eventos más importantes de su vida en una serie de cuadros. En esta pintura, la primera de la serie, Frida pinta, tal y como ella dijo "...como imagine que nací". En su diario, Frida comenta que en esta pintura ella "dio luz a si misma". Una inquietante gran cabeza emerge del útero materno…sin lugar a dudas la cabeza de Frida. El bebé a medio nacer, cayendo en un charco de sangre, se refiere a la criatura que Frida acababa de perder en un aborto espontáneo. La cabeza de la madre está cubierta por una pieza de tela... una referencia a la muerte reciente de su propia madre.- En lugar de la cara oculta de la madre fallecida, Frida pintó la sollozante cara de la "Virgen de las Angustias" en una pintura colgada sobre la cama. Acuchillada por dagas y llorando, la Virgen mira pero no puede ayudar con la situación.

Aunque este cuadro fue pintado en el estilo de un "ex-voto retablo", Frida no pintó la inscripción en el pergamino desenrollado en la parte de abajo. Quizás sintió que no había palabras que pudieran describir la tristeza que sintió cuando murió su madre o los recuerdos de infancia que vinieron a su memoria mientras pintaba este drama de "vida y muerte".

Este cuadro podría tambien haber sido influenciado por una escultura del siglo XVI de la diosa azteca Tlazolteotl, dando a luz a un guerrero adulto.

Este cuadro es parte de una colección de obras de Kahlo propiedad de la estrella del pop "Madonna". En una entrevista con la revista Vanity Fair en 1990, Madonna dijo que ella usaba este retrato como prueba para determinar quienes son sus amigos. "Si a alguien no le gusta este cuadro", dijo Madonna "entonces se que no pueden ser amigos míos" En una entrevisa más reciente con la revista Vogue, describió la pintura como "Es un poco impactante, éste". El esposo de Madonna, Guy Ritchie, dijo que éste le ponía los pelos de punta.

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